Loading...
 

PERGE

PERGE


…page…

Eerste kennismaking

Waar?

Waar
© Google maps – Bewerking: Dirk Vanderhallen

Deze antieke Griekse stad in Pamfylië lag ongeveer 15 kilometer ten oosten van Attalia (het huidige Antalya).



Meer over Perge

De naam Perge komt uit een oud Anatolisch dialect. Dit verwijst naar de niet-Griekse oorsprong van de stad. Toch waren de bewoners van Perge ervan overtuigd dat hun stad gesticht werd door Griekse helden, vlak na de Trojaanse oorlog.

Archeologen dateren de eerste nederzetting op het grondgebied van Perge rond 1.000 voor Christus. Die bevond zich waarschijnlijk op de acropolis. Later breidde zij zich uit tot de onderliggende vallei. De rivier Cestros die toen bevaarbaar was, verbond Perge met de zee.
Doordat de stad niet direct aan de zee lag, had ze weinig last van piraten en zeerovers.

De Seleuciden (afstammelingen van een veldheer van Alexander de Grote) maakten van Perge een belangrijke garnizoensstad met een tempel voor Artemis.

De stad In 188 voor Christus kwam de Perge in handen van de Romeinen.

In de eerste die eeuwen na Christus, nam de handelsstad verder in belang toe. De meeste ruïnes stammen uit deze periode.

In de zesde en zevende eeuw raakte de stad in verval.

In de achtste eeuw werd Perge volledig verlaten.



Paulus en Perge

Als Paulus, Barnabas en Johannes Marcus tijdens hun eerste reis het eiland Cyprus verlaten en varen naar het vasteland is Perge in Anatolië de eerste plaats waar zij aankomen. In Perge woonden vrij veel Joden.





Wetenswaardigheden

Artemis Pergaia

Perge was vooral bekend om zijn prachtige tempel die toegewijd was aan Artemis. De precieze locatie van die tempel is niet meer bekend.

Artemis Pergaia, de beschermgodin van Perge was waarschijnlijk een Griekse versie van de Anatolische Moedergodin.



Griekse poort

In de Griekse tijd was deze poort de ingang van de stad. Van hieruit kwam men bij de acropolis. De poort was geflankeerd door twee ronde torens en had een ovaal binnenhof. In 120 na Christus werden de muren ervan bekleed met marmeren platen. In de nissen plaatste men beelden van goden, keizerlijke familieleden, de mythische stichters van Perge en beroemde Romeinse persoonlijkheden. Die beelden zijn nu in het museum van Antalya te zien.



Agora

Een agora was een soort marktplein. In het midden van de agora van Perge stond een tempel of een fontein (nymfaion). Aan de zijkant waren overdekte zuilenrijen (stoa's) met winkels. De ingangen van de winkels zijn nog te zien.



Badcomplex

Het complex bestond uit een badhuis met een paleistra (sportschool), dat gebouwd werd tussen de Griekse en de Romeinse tijd.
Zo'n badhuis bestond meestal uit vijf delen: kleedruimte, zweetruimte, warm bad, lauw bad, koud bad. Het badhuis van Perge had geen zweetruimte.
Mannen en vrouwen gebruikten het complex elk apart. De vrouwen maakten geen gebruik van het koude bad. In het badhuis was een efficiënt verwarmingssysteem: het water dat in ovens werd verwarmd, circuleerde door een ondergronds systeem. Ook in de muren waren er buizen.



Johannes Marcus

In Perge heeft Johannes Marcus (de schrijver van het oudste evangelie) zijn neef Barnabas en Paulus verlaten om terug te keren naar Jeruzalem, waar zijn moeder een huis bewoonde en zeker één slavin bezat. (Handelingen 12, 12).
Paulus was daar niet over te spreken. Als Barnabas later zijn neef Marcus weer op reis wil meenemen, ging Paulus daar niet mee akkoord. Maar Barnabas nam Marcus toch mee. Daarom ging Paulus op zijn tweede reis samen met Silas.





Perge in de Bijbel

Nieuwe Testament

. Handelingen 13, 13: Een boodschap voor iedereen
. Handelingen 14, 21-27: Paulus en Barnabas in Klein-Azië